Kursen vänder sig till undervisande lärare som saknar behörighet i svenska som andra språk i svenska för invandrare. Du kan också läsa kursen utan att få behörighet genom godkännande av huvudman och ansökan om statsbidrag.
Med utgångspunkt i språkvetenskaplig och didaktisk forskning om andraspråksinlärning syftar kursen till att ge de blivande SvA-lärarna goda kunskaper i hur utbildningen i svenska som andraspråk kan planeras och genomföras. Deltagaren ges kunskap om, och verktyg för, hur en inkluderande och språkutvecklande undervisning i svenska som andraspråk kan organiseras och bedrivas i en heterogen lärandemiljö. Vidare ges deltagaren kunskap inom områden som är centrala för undervisningen i svenska som andraspråk såsom det mångkulturella och flerspråkiga samhället, svenska språket i ett typologiskt perspektiv och fonetik ur ett andraspråksperspektiv. Vidare behandlas i kursen språkinlärning, läs- och skrivutveckling i ett andraspråk – inklusive läs- och skrivsvårigheter – liksom bedömning och respons, språkutvecklande arbete för nyanlända elever samt litteraturdidaktik. Särskilt fokus läggs även på hur SvA-läraren kan stödja utveckling av elevens egna skrivande då detta erfarenhetsmässigt kan vara en stor utmaning hos eleverna.
Kursen är uppdelad i 14 delkurser.
Termin 1
Skolämnet svenska som andraspråk, flerspråkighet och akademiskt skrivande
Termin 2
Svenska språket i ett andraspråksperspektiv och skriftlig språkfärdighet för SvA-läraren
Termin 3
Andraspråksinlärning hos skolungdomar och vuxna, språkundervisning för nyanlända elever, digitala perspektiv i SvA-undervisningen
Termin 4
Elevers läs- och skrivinlärning, didaktiska perspektiv på ordinlärning, elevers skriftliga produktion – analys och respons
Termin 5
Uttalsundervisning i teori och praktik och betygsättning och bedömning
Termin 6
Didaktiska perspektiv på andraspråksläsaren
UNDERVISNINGSFORM OCH EXAMINATION
Utbildningen ges helt på distans. Det förutsätts att den studerande deltar på dessa villkor och har tillgång till dator med nätuppkoppling. De olika delkurserna examineras genom skriftlig hemtentamen samt genom muntliga och skriftliga uppgifter inom ramen för undervisningen.
Kursplan hittar du här. Institutionens kurshemsida finns här.
VALIDERING
Från och med VT 2015 har du som är antagen till Lärarlyftet möjlighet att tillgodoräkna dig högskolepoäng genom validering av kunskaper och färdigheter från tidigare studier och yrkesverksamhet. Med validering menas kartläggning och bedömning av dina kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i den kurs som du är antagen till. Tillgodoräknandet avser hel kurs eller del av kurs. Detta innebär att om du i praktiken anser att du redan har kunskaper eller färdigheter som beskrivs i lärandemålen kan du be att få dem utvärderade – validerade. På så sätt kan du tillgodoräkna dig ett visst antal högskolepoäng inom kursen och därmed läser du enbart resterande delarna. Om du inte får dina kunskaper validerade får du läsa hela kursen.
Mer information om hur du går till väga för att ansöka om validering får du efter att du har blivit antagen.