MÅLGRUPP
Den här kursen vänder sig till lärare som
- är anställda hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning (entreprenad) eller folkhögskola, och
- undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar i utbildningen med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen
KURSINNEHÅLL
Kursdeltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal via nätet aktivt diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån sin yrkesroll. Kursinnehållet delas upp i tre områden som bearbetas genom diskussions- och reflektionsfrågor i syfte att uppmuntra till fördjupade samtal om kursinnehållet ur ett didaktiskt perspektiv.
Kursens tre övergripande områden är:
1. Mottagande, organisation och studie- och yrkesvägledning
I det första området behandlas de nationella styrdokumenten, organisation och studie- och yrkesvägledning. I kursen fokuseras på hur pedagogerna kan stärka de vuxna nyanländas möjligheter till en framgångsrik etablering i arbets- och samhällsliv genom ett tidigt och väl förankrat samarbete med studie- och yrkesvägledare. Deltagarna ges även möjlighet att utifrån kurslitteratur och diskussionsunderlag analysera hur den egna skolans organisation, lärarkompetens och studie- och yrkesvägledning påverkar de nyanländas lärande och utveckling.
2. Ett interkulturellt förhållningssätt
I det andra området behandlas hur skolpersonalens attityd och förhållningssätt påverkar de vuxna nyanlända elevernas lärande. Fokus ligger på vikten av en gemensam värdegrund och ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt samt på hur skolans organisation kan främja denna samsyn. Vidare behandlas hur migrationsprocessen, identitetsförlust och socialisationsprocessen kan påverka vuxnas lärande samt individens förutsättningar till en lyckad integration.
3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och former för samarbete mellan skolans olika yrkeskategorier
I det tredje området behandlas hur skolan bäst skapar förutsättningar för parallell språk- och kunskapsutveckling. Deltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal, utifrån kurslitteraturen, diskutera hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i den egna undervisningen men även av all personal på skolan. Gruppsamtalen kommer dessutom att innehålla uppgifter som direkt uppmuntrar till erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna och som fokuserar på hur samarbetet mellan skolans olika yrkesgrupper samt hur skolans personal bäst uppmärksammar och identifierar de vuxna elevernas språkanvändning i skol- och arbetsrelaterade sammanhang.
LÄRANDEMÅL
Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna
- visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande
EXAMINATION
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter och en avslutande hemtentamen. Kursen kan ingå som del i examen i Svenska som andraspråk.
|