Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i kommunal vuxenutbildning, 7,5hp

DET GLOBALA KLASSRUMMET, VUXENUTBILDNING, 7,5 HP


UPPDRAGSUTBILDNING | LUNDS UNIVERSITET

Denna kurs kan räknas in i examen i Svenska som andra språk och riktar sig till dig som arbetar i kommunal vuxenutbildning. Kursen erbjuds i första hand för större team i din kommun för att stärka implementeringen av kunskapen. Har du frågor eller är intresserad kontakta oss. I kursen utvecklas deltagarens förmåga att i den dagliga undervisningen se på flerspråkigheten som en berikande resurs. I kursen ges även kunskap om och verktyg för hur ett interkulturellt förhållningssätt i undervisningen kan de övervinna pedagogiska utmaningar som kan uppstå i dagens heterogena lärandemiljöer, där olika normer och värderingar möts och bryts mot varandra i en ständigt pågående process. Vidare visas hur olika språkliga och kulturella mönster, normer och värderingar liksom genus påverkar elevernas lärande. De deltagande pedagogerna ges också kunskap om och verktyg för hur en inkluderande och språkutvecklande undervisning i den kommunala vuxenutbildningen kan organiseras och bedrivas med fokus på vuxna nyanlända elevers lärande och måluppfyllelse. Kursen finns även för dig som arbetar på gymnasienivå.

MÅLGRUPP

Den här kursen vänder sig till lärare som 

  • är anställda hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning (entreprenad) eller folkhögskola, och
  • undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar i utbildningen med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen 

KURSINNEHÅLL

Kursdeltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal via nätet aktivt diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån sin yrkesroll. Kursinnehållet delas upp i tre områden som bearbetas genom diskussions- och reflektionsfrågor i syfte att uppmuntra till fördjupade samtal om kursinnehållet ur ett didaktiskt perspektiv.

Kursens tre övergripande områden är:

1. Mottagande, organisation och studie- och yrkesvägledning

I det första området behandlas de nationella styrdokumenten, organisation och studie- och yrkesvägledning. I kursen fokuseras på hur pedagogerna kan stärka de vuxna nyanländas möjligheter till en framgångsrik etablering i arbets- och samhällsliv genom ett tidigt och väl förankrat samarbete med studie- och yrkesvägledare. Deltagarna ges även möjlighet att utifrån kurslitteratur och diskussionsunderlag analysera hur den egna skolans organisation, lärarkompetens och studie- och yrkesvägledning påverkar de nyanländas lärande och utveckling.

2. Ett interkulturellt förhållningssätt

I det andra området behandlas hur skolpersonalens attityd och förhållningssätt påverkar de vuxna nyanlända elevernas lärande. Fokus ligger på vikten av en gemensam värdegrund och ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt samt på hur skolans organisation kan främja denna samsyn. Vidare behandlas hur migrationsprocessen, identitetsförlust och socialisationsprocessen kan påverka vuxnas lärande samt individens förutsättningar till en lyckad integration.

3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och former för samarbete mellan skolans olika yrkeskategorier

I det tredje området behandlas hur skolan bäst skapar förutsättningar för parallell språk- och kunskapsutveckling. Deltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal, utifrån kurslitteraturen, diskutera hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i den egna undervisningen men även av all personal på skolan. Gruppsamtalen kommer dessutom att innehålla uppgifter som direkt uppmuntrar till erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna och som fokuserar på hur samarbetet mellan skolans olika yrkesgrupper samt hur skolans personal bäst uppmärksammar och identifierar de vuxna elevernas språkanvändning i skol- och arbetsrelaterade sammanhang.

LÄRANDEMÅL

Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna

  • visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
  • diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande

EXAMINATION

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter och en avslutande hemtentamen. Kursen kan ingå som del i examen i Svenska som andraspråk.

 

Förkunskaper

Se specifikation under målgrupp

Kursperiod

HT 21

Undervisningsform

Distanskurs

Studietakt

Kvartsfart

Sista anmälningsdag

Kursen erbjuds i första hand kommunanpassad. Har du frågor eller är intresserad kontakta oss.
 
Anmäl dig via www.antagning.se 
Ordinarie sökperiod är 15 mars - 15 april. Vi tar även in sena anmälningar.
 
Obs! Glöm inte att du måste skicka in blanketten för huvudmannens godkännande när du ansöker på antagning.se. Blanketten hittar du här

Pris per deltagare

Kursen finansieras av Skolverket

Kontakt

Malin Pahlmblad
projektkoordinator
malin.pahlmblad@education.lu.se
Lund University Commissioned Education (LUCE) är Lunds universitets avdelning för uppdragsutbildning och kompetensutveckling av yrkesverksamma. Med den senaste forskningen som grund utvecklar vi och säljer kurser, program och seminarier i nära samarbete med organisationer, företag och myndigheter, regionalt, nationellt och internationellt. Våra utbildningar genomförs av lärare och forskare vid Lunds universitet – en garant för ämnesmässig bredd, vetenskapligt djup och modern pedagogik. Välkommen att kontakta oss för mer information! Tfn 046-222 0707 eller info@education.lu.se Lund University Commissioned Education, Box 117, 221 00 Lund.