Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i gymnasieskolan 7,5 hp

Det globala klassrummet, GYMNASIELÄRARE, 7,5 hp


UPPDRAGSUTBILDNING | LUNDS UNIVERSITET

Denna kurs kan räknas in i examen i Svenska som andraspråk och riktar sig till dig som är pedagog på gymnasiet. I kursen utvecklas de deltagande pedagogernas förmåga att i den dagliga undervisningen se på flerspråkigheten som en berikande resurs. I kursen ges även kunskap om och verktyg för hur ett interkulturellt förhållningssätt i undervisningen kan övervinna de pedagogiska utmaningar som kan uppstå i dagens heterogena lärandemiljöer, där olika normer och värderingar möts och bryts mot varandra i en ständigt pågående process. Vidare visas hur olika språkliga och kulturella mönster, normer och värderingar liksom genus påverkar elevernas lärande. De deltagande pedagogerna ges också kunskap och verktyg för hur en inkluderande och språkutvecklande undervisning i gymnasieskolan kan organiseras och bedrivas i en heterogen lärandemiljö, med fokus på flerspråkiga elevers lärande och kunskapsutveckling i alla ämnen.  Denna kurs finns även för dig som undervisar i kommunal vuxenutbildning.

MÅLGRUPP

Den här kursen vänder sig till lärare som:

  • är anställd hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning (entreprenad) eller folkhögskola, och
  • undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar i utbildningen med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen

KURSINNEHÅLL

Kursdeltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal via nätet aktivt diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån sin yrkesroll. Kursinnehållet delas upp i tre områden som bearbetas genom diskussions- och reflektionsfrågor i syfte att uppmuntra till fördjupade samtal om kursinnehållet ur ett didaktiskt perspektiv. 

Kursens tre övergripande områden är:

1. Mottagande, organisation samt studie- och yrkesvägledning

I det första området behandlas de nationella styrdokumenten, organisation och studie- och yrkes-vägledning. I kursen fokuseras på hur pedagogerna kan stärka de flerspråkiga och nyanlända gymnasielevernas möjligheter till måluppfyllelse och en framgångsrik etablering i arbets- och samhällsliv genom ett tidigt och väl förankrat samarbete med skolans olika yrkesgrupper. Deltagarna ges även möjlighet att utifrån kurslitteratur och diskussionsunderlag analysera hur skolans organisation, lärarkompetens och studie- och yrkesvägledning påverkar nyanländas lärande samt språk- och kunskapsutveckling.

2. Ett interkulturellt förhållningssätt

I det andra området behandlas hur skolpersonalens attityd och förhållningssätt påverkar de flerspråkiga och nyanlända elevernas lärande. Fokus ligger på vikten av en gemensam värdegrund och ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt samt på hur skolans organisation kan främja denna samsyn. Vidare behandlas hur migrationsprocessen, ungdomsspråket, identitetskonstruktionen och socialisationsprocessen kan påverka ungdomars lärande.

3. Att utforma undervisningen efter de nyanlända och flerspråkiga elevernas individuella förutsättningar och behov

I det tredje området ges en introduktion till hur skolan och de enskilda pedagogerna kan utforma en språk- och kunskapsutvecklande undervisning utifrån de flerspråkiga elevernas individuella förutsättningar och behov. Vidare behandlas kartläggning, uppföljning och ett systematiskt bedömningsarbete av flerspråkiga och nyanlända elever. Deltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal och med utgångspunkt från kurslitteraturen diskutera dels hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i den egna undervisningen, dels hur en systematisk bedömning av elevernas kunskaper i svenska kan användas som underlag för planeringen av undervisningen. Gruppsamtalen kommer även att innehålla uppgifter som direkt uppmuntrar till erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna och som fokuserar på hur samarbetet mellan skolans olika yrkesgrupper kan utformas. Dessutom diskuteras hur skolans personal bäst kan uppmärksamma och identifiera gymnasieelevernas språkanvändning i olika lärandesituationer.

LÄRANDEMÅL

Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna:

  • visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
  • diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande

EXAMINATION

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter och en avslutande hemtentamen. Kursen kan ingå som del i examen i Svenska som andraspråk.

Förkunskaper

Se specifikationer under målgrupp

Kursperiod

HT 21

Undersvisningsform

Distanskurs

Studietakt

Kvartsfart

Sista anmälningsdag

Anmäl dig via www.antagning.se
Ordinarie anmälningsperiod är mellan 15 mars - 15 april. Vi tar även in sena anmälningar.
 
Obs! Glöm inte att skicka in blanketten för huvudmannens godkännande. Blanketten hittar du här

Pris per deltagare

Kursen finansieras av Skolverket

Kontakt

Malin Pahlmblad, projektkoordinator, malin.pahlmblad@education.lu.se
Lund University Commissioned Education (LUCE) är Lunds universitets avdelning för uppdragsutbildning och kompetensutveckling av yrkesverksamma. Med den senaste forskningen som grund utvecklar vi och säljer kurser, program och seminarier i nära samarbete med organisationer, företag och myndigheter, regionalt, nationellt och internationellt. Våra utbildningar genomförs av lärare och forskare vid Lunds universitet – en garant för ämnesmässig bredd, vetenskapligt djup och modern pedagogik. Välkommen att kontakta oss för mer information! Tfn 046-222 0707 eller info@education.lu.se Lund University Commissioned Education, Box 117, 221 00 Lund.