Kursdeltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal via nätet aktivt diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån sin yrkesroll. Kursinnehållet delas upp i tre områden som bearbetas genom diskussions- och reflektionsfrågor i syfte att uppmuntra till fördjupade samtal om kursinnehållet ur ett didaktiskt perspektiv.
Kursens tre övergripande områden är:
1. Mottagande, organisation samt studie- och yrkesvägledning
I det första området behandlas de nationella styrdokumenten, organisation och studie- och yrkes-vägledning. I kursen fokuseras på hur pedagogerna kan stärka de flerspråkiga och nyanlända gymnasielevernas möjligheter till måluppfyllelse och en framgångsrik etablering i arbets- och samhällsliv genom ett tidigt och väl förankrat samarbete med skolans olika yrkesgrupper. Deltagarna ges även möjlighet att utifrån kurslitteratur och diskussionsunderlag analysera hur skolans organisation, lärarkompetens och studie- och yrkesvägledning påverkar nyanländas lärande samt språk- och kunskapsutveckling.
2. Ett interkulturellt förhållningssätt
I det andra området behandlas hur skolpersonalens attityd och förhållningssätt påverkar de flerspråkiga och nyanlända elevernas lärande. Fokus ligger på vikten av en gemensam värdegrund och ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt samt på hur skolans organisation kan främja denna samsyn. Vidare behandlas hur migrationsprocessen, ungdomsspråket, identitetskonstruktionen och socialisationsprocessen kan påverka ungdomars lärande.
3. Att utforma undervisningen efter de nyanlända och flerspråkiga elevernas individuella förutsättningar och behov
I det tredje området ges en introduktion till hur skolan och de enskilda pedagogerna kan utforma en språk- och kunskapsutvecklande undervisning utifrån de flerspråkiga elevernas individuella förutsättningar och behov. Vidare behandlas kartläggning, uppföljning och ett systematiskt bedömningsarbete av flerspråkiga och nyanlända elever. Deltagarna ges möjlighet att i gruppsamtal och med utgångspunkt från kurslitteraturen diskutera dels hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i den egna undervisningen, dels hur en systematisk bedömning av elevernas kunskaper i svenska kan användas som underlag för planeringen av undervisningen. Gruppsamtalen kommer även att innehålla uppgifter som direkt uppmuntrar till erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna och som fokuserar på hur samarbetet mellan skolans olika yrkesgrupper kan utformas. Dessutom diskuteras hur skolans personal bäst kan uppmärksamma och identifiera gymnasieelevernas språkanvändning i olika lärandesituationer.