Bakgrund
Kunskapsveckan är Lunds universitets och Lunds kommuns gemensamma satsning på fortbildning för lärare i Lunds kommun som i år arrangeras för tionde gången! Ett nytt format testades första gången 2016 där färre men mer fördjupande fortbildningsinsatser erbjöds. Tanken är att erbjuda ett fåtal träffar mellan vilka pedagogerna arbetar med uppgifter eller testar nya verktyg i klassrummet.
2017 har Lunds universitet i samarbete med en referensgrupp med skol-och utvecklingsledare i Lunds kommun tagit fram fyra olika fortbildningsinsatser som startar under hösten 2017 och avslutas våren 2018. Fortbildningsinsatserna har olika teman och vänder sig främst till pedagoger och lärare. Följande fortbildningar erbjuds under 2017 utöver Det kreativa klassrummet: Digitalt lärande i förskolan, Likabehandling och respekt! - Värdegrundsarbete i klassrummet, Barn med särskilda behov.
Primär målgrupp
Pedagoger som arbetar i åk 4-6, åk 7-9 och gymnasiet
Upplägg
Kreativitet är möjlig att utveckla i alla ämnen, såsom t.ex. matematik, idrott och hälsa, musik eller svenska. Kursen riktar sig därför till samtliga pedagoger/lärare och kan också ta avstamp i ämnesövergripande teman.
Kursens upplägg består av tre träffar som är en kombination av föreläsning och workshop. Utgångspunkten för träffarna är kursdeltagarnas idéer kring lektions- eller temaupplägg som främjar elevers kreativitet. Kursansvarig presenterar aktuell forskning som kursdeltagarna kan använda för att vidareutveckla sin kompetens kring elevers kreativa utveckling och ett kreativt gruppklimat. Med inspiration av detta kommer kursdeltagare att arbeta med idékläckning av lektionsupplägg i gruppkonstallationer om 5 personer i varje grupp och i det coachande samtalet få återkoppling från kursansvarig och även övriga kursdeltagare. Lektionsplaner tas fram och testas sedan i det egna klassrummet. Vid det sista kurstillfället utvärderar kursdeltagarna sina lektionsplaner och drar lärdomar av det genomförda upplägget. Precis som i alla kreativitetssammanhang är lyckade såväl som mindre lyckade försök lika viktiga i det kreativa lärandet. Slutligen reflekterar kursdeltagare och kursansvarig tillsammans kring kursuppläggen och om hur framtida utmaningar kan hanteras. Rekommendationer och planer för framtida lektionsupplägg planeras och diskuteras.
Träff 1: 14 november 2017 kl 15-18 vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet
Programmet för första träffen: Genomgång av forskningsfronten kring att arbeta kreativitetsutvecklande i skolans alla ämnen. Diskussioner med utgångspunkt i kursdeltagarnas behov och idéer, intresseutbyte samt feedback.
Träff 2: 20 februari 2018 kl 15-18 vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet
Programmet för andra träffen: Med en utgångspunkt aktuell forskning färdigställa en egen lektionsplanering eller ämnesövergripande tema
Träff 3: 24 april 2018 kl 15-18 vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet
Programmet för tredje träffen: Presentation och utvärdering av lektionerna samt diskussioner kring principer för kreativt lärande.
LU lärare
Eva Hoff har gedigen undervisningserfarenhet inom universitetet, grundskolan och gymnasiet. Hon har gymnasielärarutbildning och har undervisat på lärarutbildningen vid Malmö högskola. Eva Hoff arbetar idag som universitetslektor vid Institutionen för psykologi. Hennes forskningsområde rör kreativitet hos barn och vad som främjar kreativitet i skolan samt organisationsvärlden. Hon disputerade i utvecklingspsykologi och hennes huvudsakliga undervisningserfarenhet ligger inom området utvecklings- och kreativitetspsykologi.
|