INNEHÅLL
Deltagande lärare får kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering samt verktyg för att arbeta med problemlösning med hjälp av programmering. Vidare ger kursen kunskap för att skapa och testa programkod samt läsning, förståelse, felsökning, test och förbättring av befintlig programkod. I kursen ingår bland annat:
• Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering
• Problemlösning med hjälp av programmering
• Läsa, förstå och bearbeta ny och befintligt programkod
• Kunskap om verktyg för programmering
• Orientering i programmerings möjligheter gällande matematiks innehåll och pedagogik
• Programmering utan dator
• Orientering i relevanta hjälpmedel och plattformar som kan användas i klassrummet.
MÅLGRUPP
Matematiklärare i grundskolans årskurs 7–9 och specialskolans årskurs 8–10
UPPLÄGG
Kursen läses på distans med fysiska träffar. Träffarna består av föreläsningar och workshops. Mellan träffarna sker distansundervisning med nätbaserade övningar och hemuppgifter både individuellt och kollegialt. Distansundervisningen sker på en digital lärplattform.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga & muntliga redovisningar i videoformat, samt genom redovisningar av programmeringsuppgifter under kursens gång.
|