MÅLGRUPP
Matematiklärare på gymnasial nivå och kommunal vuxenutbildning.
KURSINNEHÅLL
Deltagande lärare får kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering samt verktyg för att arbeta med problemlösning med hjälp av programmering. Vidare ger kursen kunskap för att skapa och testa programkod samt läsning, förståelse, felsökning, test och förbättring av befintlig programkod. I det ämnesspecifika innehållet ligger fokus på att omsätta den allmänna programmeringskunskapen till det specifika ämnet matematik och hur det kan gynnas av programmeringsdidaktiskt tillvägagångssätt.
I kursen ingår bland annat:
- Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering;
- Problemlösning med hjälp av programmering;
- Läsa, förstå och bearbeta ny och befintlig programkod;
- Kunskap om verktyg för programmering som
I det matematikspecifika innehållet ingår bland annat:
- Orientering i programmeringsmöjligheter i matematikämnets innehåll och pedagogik;
- Orientering i relevanta hjälpmedel och plattformar som kan användas i klassrummet.
KURSENS UPPLÄGG
Kursen läses på distans med ett antal fysiska träffar. Träffarna består av praktiskt arbete och laborationer. Plats för träffarna och upplägg av kursen kan anpassas efter kommunens behov. Mellan dessa sker distansundervisning med nätbaserade övningar och hemuppgifter både individuella och kollegialt. Distansundervisningen sker på en digital lärplattform där deltagarna kan få stöd av undervisare och varandra.
KURSPERIOD OCH STUDIEFART
FRÅGOR OM KURSINNEHÅLL
|
Förkunskaper
Verksam som matematiklärare på gymnasiet
Kursperiod
Höstterminen 2019
Plats
Plats för de fysiska träffarna kan anpassas
Antal deltagare
45
Sista anmälningsdag
Kursen är kommunanpassad. Vi planerar detaljer tillsammans med Er kommun. Har du frågor eller intresse så kontakta oss gärna.
Pris per deltagare
Pris per deltagare Kursen finansieras av Skolverket. Kostnad för litteratur tillkommer.
Kontakt
|