Kursen innehåller tre områden. Den inledande delen av varje område ger de studerande en teoretisk bakgrund som bearbetas med diskussions- och reflektionsfrågor i syfte att uppmuntra till fördjupade samtal om kursinnehållet för att öka lärandeprocessen. I den avslutande delen av varje område kommer innehållet att bearbetas utifrån en praktisk och verklighetsnära infallsvinkel.
I det första området behandlas vikten av studiehandledning, styrdokument och regelverk i svensk skola samt skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag. Vidare behandlas hur skolpersonalens attityd och förhållningssätt påverkar de flerspråkiga och nyanlända elevernas lärande. Genom övningar och diskussionsfrågor erbjuds verktyg för att se kopplingen mellan det dagliga arbetet och de nationella styrdokumenten.
I det andra området behandlas relationen mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk samt möjligheter att förbättra elevernas förutsättningar för parallell språk- och kunskapsutveckling. Vidare ges kunskap om vilken roll studiehandledaren har i de flerspråkiga elevernas utveckling mot de mål som anges i läro- och kursplaner. Även kunskap om olika didaktiska modeller och perspektiv samt hur studiehandledaren kan hjälpa de flerspråkiga eleverna mot en studieteknik som främjar lärandet ingår.
I det tredje området behandlas hur samarbetet mellan modersmålslärare, studiehandledare och klass- och ämneslärare kan organiseras. Området innehåller även en introduktion till olika framgångsrika arbetssätt. Även här ges möjligheter för erfarenhetsutbyte för att analysera kring hur olika arbetssätt hjälper de flerspråkiga eleverna att nå kunskapsmålen. Detta område innehåller också en introduktion till digitala verktyg som kan användas i studiehandledningen.
Kursen avslutas med examination i form av hemtentamen.
Kursen är en heldistanskurs med virtuella möten och handledning via Skype. Kursen startar med en premodul där deltagarna introduceras till de tekniska verktyg som används på kursen. Kompetensutvecklingen motsvarar 7,5 hp och ges på kvartsfart. Deltagarna väljer att delta i utbildningen för intyg eller för högskolepoäng. I de fall deltagare önskar genomföra utbildningen som en poänggivande kurs tillkommer examinationsuppgifter som genomförs efter slutet av kursperioden. För intyg krävs att deltagaren:
- genomför och redovisar uppgifter kopplade till den egna verksamheten
- deltar aktivt i diskussioner på webbplattformen
- läser och bearbetar kurslitteraturen
För deltagare som genomför kompetensutvecklingen som en poänggivande kurs krävs för betyg att deltagaren utöver ovanstående genomför skriftliga examinationsuppgifter på kurslitteraturen.