Svenska som andraspråk för lärare i svenska för invandrare (1-30 HP). Ingår i Lärarlyftet. (INNAN UPPD.)

Svenska som andraspråk för lärare i svenska för invandrare, 30hp (1-30hp)

INGÅR I LÄRARLYFTET II | LUNDS UNIVERSITET | 30 HP (1-30 HP)
Denna kurs från Nordiska språk, Språk- och litteraturcentrum, erbjuds dig som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i svenska som andraspråk i svenska för invandrare utan att vara ämnesbehörig.

MÅLGRUPP

Lärare som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i utbildning i svenska för invandrare utan att ha 30 hp Svenska som andraspråk. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. För mer information hänvisar vi till www.skolverket.se/lararlyftet

Huvudmannen ska godkänna deltagandet via särskild blankett som finns att ladda ner från Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/om-lararlyftet/kurser-och-ansokan/blanketter-1.222185

 

KURSENS UPPLÄGG

I kursen ges kunskap inom områdena språkinlärning, språksystemet och läs- och
skrivinlärning utifrån ett flerspråkigt perspektiv. Deltagarnas kunskap om aktuella
styrdokument, undervisning i mångkulturella miljöer, lärande på ett andraspråk samt
språkutvecklande arbetssätt breddas och de studerande ges, utifrån sin
lärarerfarenhet möjlighet att fördjupa sin förmåga att planera, genomföra och genom
kollegialt lärande utvärdera den egna undervisningen. I kursen tillhandhålls verktyg
som är väl förankrade i aktuell forskning och språkinlärningsteorier, så att de
studerande på ett kvalificerat sätt kan arbeta med vuxna studerandes utveckling av
svenska som ett andraspråk. I kursen ges även förslag på tekniska verktyg och praktiska tips om hur deltagarna kan arbeta med it i undervisningen.
 

Kursen består av 4 delkurser:

Delkurs 1, Introduktion till undervisning i svenska för invandrare (6 hp)

Delkurs 2, Svenska språket i ett typologiskt perspektiv (9 hp)

Delkurs 3, Språkinlärning för vuxna inlärare (6 hp)

Delkurs 4, Litteracitet och bedömning (9 hp)

 

KURSINFORMATION OCH LÄRANDEMÅL

Övrig information om kursen hittar du på följande länk: http://www.sol.lu.se/kurs/LLYU74 Välj önskad termin i rullgardinslistan. Lärandemålen finns listade i kursplanen.

 

 

KURSENS LÄRARE

Anna Flyman Mattsson, kursansvarig och undervisande lärare, lektor i svenska som andraspråk. Anna har disputerat inom allmän språkvetenskap på en avhandling om andraspråksinlärning i klassrum. Hennes pågående forskningsprojekt går ut på att studera Sfi-läromedel utifrån Processbarhetsteorin. På Lunds universitet arbetar hon med kurser i svenska som andraspråk, både som fristående och inom lärarutbildningen. Anna har högskolepedagogisk utbildning.
 
Marit Julien, professor i nordiska språk och docent i allmän lingvistik. Marit undervisar främst på olika kurser på inriktningarna Svenska och Svenska som andraspråk, från nybörjarnivå till masterkurser. Marit handleder också uppsatser i svenska och svenska som andraspråk på olika nivåer.

Henriikka Leppäniemi, universitetsadjunkt i svenska som andraspråk och svenska som främmande språk. Henriikka Leppäniemi är lärare i svenska, svenska som främmande språk och engelska för gymnasiet och grundskolans senare år samt fil. mag i Litterärt skapande. Henriikka har lång erfarenhet av sfi-undervisning.
 
Anna Ransheim, universitetsadjunkt i svenska som andraspråk och svenska som främmande språk. Hon undervisar i svenska som andraspråk på lärarutbildningen och på fristående kurser. Inom ämnet svenska som andraspråk undervisar Anna främst på kurser med didaktisk inriktning.

Frida Splendido, lektor i svenska som andraspråk samt franska, och som pedagogisk utvecklare vid Lunds universitet. Hon har disputerat i fransk språkvetenskap på en avhandling om uttalsutveckling hos tvåspråkiga förskolebarn. Hennes forskning har sedan dess fortsatt inom fonetisk-fonologisk andraspråksinlärning. Fridas undervisning ligger främst inom kurser i fonetik/fonologi och uttal.
 

VALIDERING

Från och med VT 2015 har du som är antagen till Lärarlyftet möjlighet att tillgodoräkna dig högskolepoäng genom validering av kunskaper och färdigheter från tidigare studier och yrkesverksamhet. Med validering menas kartläggning och bedömning av dina kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i den kurs som du är antagen till. Tillgodoräknandet avser hel kurs eller del av kurs. Detta innebär att om du i praktiken anser att du redan har kunskaper eller färdigheter som beskrivs i lärandemålen kan du be att få dem utvärderade – validerade. På så sätt kan du tillgodoräkna dig ett visst antal högskolepoäng inom kursen och därmed läser du enbart resterande delarna. Om du inte får dina kunskaper validerade får du läsa hela kursen.
 
Mer information om hur du går till väga för att ansöka om validering får du efter att du har blivit antagen på kursen.

 

Anmälan

Anmälningskod:
Kurskod: LLYU74
 
• Notera kursens anmälningskod
• Gå till www.antagning.se
• Ange kursens anmälningskod i det tomma fältet överst
• Tryck på SÖK
• Om du vill anmäla dig till kursen så klicka VÄLJ och sedan ”Till anmälan” och följ instruktionen där.

Anmälningsperiod

Ordinarie sökperiod:
15 september - 15 oktober 2016
Vi tar även in sena anmälningar fram till kursstart.
 

Start- och slutdatum

Start: 23 januari 2017
Slut: januari 2018

Studietakt

Halvfart

Undervisningsform

Kursen ges på distans med stöd av en nätbaserad lärplattform.

Frågor om kursinnehåll

Lena Larsson, Språk- och litteraturcentrum

Studievägledning

Åsa Wikström, studievägledare
Tlfn: 046-222 86 99

Frågor om behörighet och urval

UHR Antagningsservice
Tlfn: 0771-550720

Frågor om regelverk, statsbidrag, lärarlegitimation

Skolverkets upplysningstjänst
Tlfn: 08-527 332 00

Övriga frågor

Malin Pahlmblad, Lund University Commissioned Edcuation
Tlfn: 046-222 39 14