Kompetensutvecklingen motsvarar 7,5 hp och ges på kvartsfart. Dock kan tempot öka eller minska beroende på vilka behov som finns hos deltagarna. Deltagarna väljer att delta i utbildningen för intyg eller för högskolepoäng. I de fall deltagare önskar genomföra utbildningen som en poänggivande kurs tillkommer examinationsuppgifter som genomförs efter slutet av kursperioden.
Kursen är en distansutbildning utan fysiska träffar. Startdagen äger rum på lärplattformen LUVIT och all undervisning är på distans. En lärare från Lunds universitet fungerar som handledare för varje skola i deras arbete. Kursen är uppdelad i moduler som behandlar de olika kursteman. På lärplattformen LUVIT kompletteras inspelade föreläsningar med inlämningsuppgifter och handledning för skolteamen via Adobe Connect eller Skype.
Tvärgruppssamtal mellan skolteamen inkluderas löpande under utbildningen. Genom dessa erbjuds de olika rollerna på skolan möjligheter att få insyn i erfarenheter från andra skolor, främja det kollegiala lärandet mellan skolorna och diskussioner hur mottagandet fungerar på den egna skolan i jämförelse med andra.
En förändring från Lunds universitets tidigare kursomgångar är att utbildningen kompletterats med särskilda samtal och erfarenhetsutbyten för alla yrkesroller, bland annat för skolledarna. Vi har lagt till särskild litteratur och i den mån detta finns - relevanta inspelade föreläsningar (för t.ex. elevhälsan, studiehandledare skolbibliotekarien osv) för att kunna tillgodose de nya deltagarnas behov och förutsättningar. Tanken är även att vi kommer att ha skolspecifika projekt som också belyser de olika yrkesgrupperna som ingår i teamen och hur de bäst kan bidra till att skolan som helhet arbetar på ett bättre sätt med mottagandet och utbildning av nyanlända elever.
Deltagarna som vill erhålla 7,5 hp för kompetensutvecklingsinsatsen ska utföra ett självständigt arbete som examineras efter kursens slut.
KURSENS INNEHÅLL
Kompetensutvecklingen behandlar till exempel följande områden i relation till nyanlända elever:
- Mottagande och organisation
- Pedagogisk kartläggning
- Modersmål och flerspråkighet
- Tidig andraspråksutveckling
- Förhållningssätt
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen
- Studiehandledning och stöd via modersmål
- Litteracitet, multimodalitet
KURSMODULER
Premodul: Kursen startat på lärplattformen LUVIT
Modul 1: Fokus på teambuildning, kartläggning, attityder, värdegrund och förhållningssätt
Modul 2: Mottagande och organisation och pedagogisk kartläggning
Modul 3: Fokuserar bland annat på andraspråksutveckling, modersmål och flerspråkighet, flerkulturellt förhållningssätt
Modul 4: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Modul 5: Studiehandledningens roll och stöd via modersmålet
Modul 6: Litteracitet och multimodalitet
Modul 7: Individuell examination om deltagaren vill erhålla 7,5 hp (valfritt)
KURSENS MÅL
Efter genomgången utbildning ska de team som deltar i utbildningen ha:
- kunskap om och verktyg för en systematisk kartläggning och analys av elevens och verksamhetens förutsättningar för att eleven ska nå goda resultat
- kunskap om utveckling av mottagande och utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- kunskap om hur undervisningens utformning ger förutsättningar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
- kunskap om hur skolan kan ge förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling hos elevern
- kunskap om hur skolpersonalens egna attityder och förhållningssätt påverkar elevernas utveckling och lärande.
KRAV OCH EXAMINATION
Att delta i kompetensutvecklingen innebär ett åtagande i form av ansvar för att, med stöd av kollegor och rektor, driva ett förändringsarbete i den egna verksamheten.
För intyg krävs att deltagaren:
- genomför och redovisar uppgifter kopplade till den egna verksamheten
- deltar aktivt i diskussioner på webbplattformen
- läser och bearbetar kurslitteraturen
För deltagare som genomför kompetensutvecklingen som en poänggivande kurs krävs för betyg att deltagaren utöver ovanstående genomför skriftliga examinationsuppgifter på kurslitteraturen.
KURSLEDARE
Johanna Karlsson från Lunds universitet är ansvarig kursledare. Hon kommer att hålla 1-2 virtuella möten för att handleda och stötta teamen på varje skola i deras arbete.