Bakgrund
Kunskapsveckan är Lunds universitets och Lunds kommuns gemensamma satsning på fortbildning för lärare i Lunds kommun som i år arrangeras för tionde gången!
Ett nytt format testades första gången 2016 där färre men mer fördjupande fortbildningsinsatser erbjöds. Tanken är att erbjuda ett fåtal träffar mellan vilka pedagogerna arbetar med uppgifter eller testar nya verktyg i klassrummet.
2017 har Lunds universitet i samarbete med en referensgrupp med skol-och utvecklingsledare i Lunds kommun tagit fram fyra olika fortbildningsinsatser som startar under hösten 2017 och avslutas våren 2018. Fortbildningsinsatserna har olika teman och vänder sig främst till pedagoger och lärare. Följande fortbildningar erbjuds utöver Barn med särskilda behov under 2017: Digitalt lärande i förskolan, Det kreativa klassrummet, Likabehandling och respekt! - Värdegrundsarbete i klassrummet.
Kursen Likabehandling/ Respekt!: Värdepedagogiskt arbete i klassrummet övergripande syfte är att bidra till kvalitetsutveckling inom verksamheten på så vis att det görs en tät koppling mellan teori och praktik. Kursens teoretiska innehåll ska löpande konkretiseras och omsättas i praktiken genom att stimulera en utvecklingsprocess i den verksamhet deltagaren representerar.
Primär målgrupp
Pedagoger i åk 4-6, i åk 7-9 och gymnasiet
Upplägg
Begreppet värdegrund har blivit ett samlingsbegrepp för frågor som rör värden, etik och moral, normer, demokrati, relations- och livsåskådningsfrågor. Begreppet riskerar dels att bli tömt på innehåll, dels att arbete med värdegrund endast aktualiseras vid problem istället för att utgöra ett integrerat perspektiv i den dagliga verksamheten. För att konkretisera det värdepedagogiska arbetet krävs reflektion och strategier så att teoretiska begrepp inte bara blir till tomma ord utan kan omsättas in i klassrummet.
Utbildningen omfattar tre utbildningstillfällen, två på hösten 2017 och en avslutande under våren 2018. Mellan varje träff förväntas deltagarna arbeta med en uppgift vilken kommer att diskuteras och presenteras för de andra deltagarna. Mellan träffarna förväntas även deltagarna i mån av möjlighet (och tid) testa/öva praktisk klokhet som arbetssätt/tankesätt vid uppkomna konfliktsituationer i klassrummet.
Träff 1: september kl. 15-18 på LUX, Lunds universitet
På programmet: Diskutera värdegrundsteorier, olika perspektiv och utifrån deltagarnas egna exempel diskutera begreppet praktisk klokhet. Inför denna första dag vill vi be er kursdeltagare att förbereda en kort presentation av den senaste kartläggningen av verksamheten i relation till värdegrundsfrågor och likabehandling samt vilka åtgärder som vidtagits efter denna kartläggning. Vi ber er också att kort sammanfatta styrkor, svagheter och behov som ni kan identifiera i dagens läge i verksamheten.
Träff 2:
Ett besök i verksamheten av LU:s lärare (ca 3 timmar). Detta besök är avsett att inom kursens ramar fortsätta att implementera processen i hela verksamheten. Vid detta tillfälle kommer LUs lärare att bidra med inspirationsföreläsningar och fungera som samtalsledare vid gruppdiskussioner, vilka planeras av kursdeltagarna utifrån identifierade behov. Erfarenheten visar att det är viktigt att besöket från LU förläggs så tidigt som möjligt under kursen. Planeras in tillsammans med deltagande pedagoger.
Träff 3: kl. 15-18 på LUX, Lunds universitet
På programmet: Hur framgångsrikt är vårt främjande arbete? Vad ska vi främja och Hur främjar vi? Hur förebygger vi uppenbara/troliga/möjliga kränkningar? Vad behöver vi veta för att kunna åtgärda på ett effektivt sätt? Summering.
Träff 4: kl. 15-18 på LUX, Lunds universitet. Summering och slutdiskussion.
LU lärare
Sinikka Neuhaus är lektor i utbildningsvetenskap och arbetar som utbildningschef vid Lunds universitets ämneslärarutbildning. Hon är intresserad av komplexiteten i skolans värdegrundsuppdrag och har upprepade gånger undervisat på Skolverkets kurs om likabehandling i teori och praktik samt anordnat workshops om värdegrundsarbete på skolledarkonferensen i Tylösand.
Johanna Gustafsson Lundberg är docent i teologisk etik vid Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet. Hon har tidigare arbetat 12 år vid lärarutbildningen på Högskolan Dalarna, vilket grundlade ett stort intresse för värdegrundsfrågorna i skolan. Gustafsson Lundberg har i ett tidigare forskningsprojekt analyserat socioemotionellt arbete i förskola och grundskola med inriktning konflikthantering, etik och värdegrundsfrågor. Hon har också ansvarat för fortbildningar i sex- och samlevnadsundervisning för Skolverket.
|