Kursen ges på kvartsfart och består av en premodul, 5 obligatoriska moduler samt en sjätte valfri modul för de deltagare som vill ta högskolepoäng. Modul 1-3 och modul 5 är gemensamma för samtliga målgrupper. Modul 4 är uppdelad i 3 olika spår: Spår 1 är för studiehandledare, Spår 2 är för modersmålslärare, Spår 3 är för klass- och ämneslärare. Man väljer ett av spåren.
De gemensamma modulerna förväntas ta cirka 60% av kurstiden. Resterande 40% är avsatta för modul 4 och det yrkesrollsspecifika.
Premodul: deltagarna introduceras till de digitala verktyg och plattformen som inkluderas i utbildningen. Premodulen startar på distans på lärplattformen LUVIT
Modul 1: Gemensam värdegrund – medvetenhet och synliggörande av värderingar och normer
Modul 2: Flerspråkighet och andraspråksinlärning
Modul 3: Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt
Modul 4: modul 4 är uppdelad i olika spår, där spår 1 är för studiehandledare, spår 2 är för modersmålslärare och spår 3 är för klass- och ämneslärare.
Modul 5: fokuserar på att ta fram en fungerande arbetsmodell utifrån samarbete och arbetsformer som främjar elevens lärande
Modul 6: Deltagarna som vill erhålla 7,5 hp för kompetensutvecklingsinsatsen ska utföra ett självständigt arbete som examineras efter kursens slut.
Modul 4 fokuserar främst på följande:
Spår 1: Studiehandledare
- kursplanens uppbyggnad samt de bärande begreppen
- introduktion till ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk grund i SO, Ma, NO och Teknik - olika arbetssätt, ansvar och arbetsformer av studiehandledning i praktiken
- translanguaging inom studiehandledning
- verktyg för att kunna jämföra undervisning och arbetssätt i hemlandet och i Sverige
- hur modersmålsundervisning och studiehandledning kan kombineras för att leda till en högre måluppfyllelse för eleven
Spår 2: Modersmålslärare ska få kunskaper om:
- introducerande teoretisk grund för ämnet modersmål
- kursplanens uppbyggnad samt de bärande begreppen
- den didaktiska processen för ämnet modersmål, att planera genomföra och bedöma i förhållande till elevens övriga undervisning
- framgångsrika arbetssätt och metoder som är anpassade till heterogena grupper
- hur modersmålsundervisning och studiehandledning kan kombineras för att leda till en högre måluppfyllelse för eleven
- hur delar av kursplanens centrala innehåll kan kombineras för att kunna anpassas till undervisningssituationen
Spår 3: Klass- och ämneslärare ska få kunskaper om:
- planering och genomförande av undervisning samt om bedömning och betygssättning av nyanlända elevers kunskaper
- att använda kartläggning för bedömning av nyanlända elevers förkunskaper och att planera undervisningen genom t ex Skolverkets nationella kartläggningsmaterial för ämneskartläggning
- sin roll och ansvar för studiehandledning studiehandledarens roll och ansvar för studiehandledning studiehandledningens betydelse i nyanlända elevers lärande och måluppfyllelse
- på vilka sätt studiehandledning kan genomföras i praktiken
- hur ämnet modersmål kan vara ett stöd till elevens övriga undervisning genom samarbete med modersmålsläraren
KRAV OCH EXAMINATION
Att delta i kompetensutvecklingen innebär ett åtagande i form av ....
För intyg krävs att deltagaren:
- deltar aktivt i obligatoriska träffar online
- genomför och redovisar uppgifter muntligt kopplade till den egna verksamheten
- deltar aktivt i diskussioner på webbplattformen
För deltagare som genomför kompetensutvecklingen som en poänggivande kurs krävs för betyg att deltagaren utöver ovanstående genomföra skriftliga alt.muntliga examinationsuppgifter på kurslitteraturen